сообщить об ошибке
Радио Рекомендации

Биография Manfred Mann

ПрофильПрофиль

БиографияБиография

Фото (1)Фото (1)

Клипы (0)Клипы (0)

Дискография (1)Дискография (1)

Концерты (0)Концерты (0)

В блогах (0)В блогах (0)

Похожие (51)Похожие (51)


В 1971 году, после неудачной попытки реализовать свои джаз-роковые устремления в «Manfred Mann Chapter Three», клавишник Манфред Мэнн (настоящая фамилия Любовиц, р. 21 октября 1940) собрал новую команду, получившую название «Manfred Mann’s Earth Band». Помимо него самого членами «Земного Оркестра» стали певец и гитарист Мик Роджерс, басист Колин Паттенден и ударник Крис Слэйд (р. 30 октября 1946). Постепенно забывая о своем джазовом и ритм-энд-блюзовом прошлом, Мэнн повел свой коллектив новой дорогой и, в конце концов, вывел собственную формулу арт-рока. Первый серьезный коммерческий успех пришел к коллективу с выходом альбома «Solar Fire». Композиция «Joybringer» с этой пластинки угодила в горячую британскую десятку, а песня Боба Дилана «Father of Day» в исполнении «Manfred Mann’s Earth Band» стала одной из концертных долгожительниц.

Другой классической работой того периода считается диск «Nightingales and Bombers», ставший последней работой для Мика Роджерса. Заменить ушедшего фронтмена удалось при помощи двух человек: вокалиста Криса Томпсона (р. 19 марта 1957) и гитариста Дэйва Флетта.

Обновленный состав «MMEB» дебютировал в 1976 году с синглом «Blinded by the light». Из этой песни Брюса Спрингстина, исполненной когда-то автором в фолково-акустической манере, Манфред Мэнн сотоварищи изготовил удивительно драйвовую вещицу, благодаря чему группа оказалась на вершине чартов «Billboard». На волне успеха «Manfred Mann’s Earth Band» перезаписали и выпустили синглом еще одну спрингстиновскую композицию, «Spirit in the Night», ранее вошедшую на диск «Nightingales and Bombers». Альбом «The Roaring Silence» был очень популярен во всем мире и во многих странах получил как минимум золотой статус.

Однако наряду с «Solar Fire» другой классической работой «Земного Оркестра» принято считать не «…Silence», а диск 1978 года «Watch». Данный альбом сопровождался хит-синглами «Davy’s On The Road Again», «California», «The Mighty Quinn» , а композиции «Chicago Institute» и «Martha’s Madman» оставались в концертных фаворитах и в новом тысячелетии. Особый статус получила последняя песня, ставшая по существу гимном и визитной карточкой группы.

К сожалению, дальнейшие работы уже не были такими удачными, и популярность ансамбля заметно снизилась. Перед записью «Angel Station» Флетта сменил Стив Уоллер, который разделил вокальные обязанности с Томпсоном, собравшимся делать сольную карьеру. В 1982 году активный противник политики апартеида Манфред Мэнн отдал дань своим африканским корням, выпустив со своей командой альбом «Somewhere In Afrika». Пластинка содержала два удачных кавера: «Redemption Song» Боба Марли и «Demolition Man» группы «Police». В 1983-м в «Manfred Mann’s Earth Band» вернулся Мик Роджерс, а в 1986-м место басиста занял Стив Кинч. После выхода «Masque» Мэнн приостановил деятельность «MMEB» и в компании африканских музыкантов занялся записью альбома «Plains Music», составленного из мелодий североамериканских индейцев. Над этой пластинкой клавишнику помогал работать вокалист Ноэль МакКалла, ставший впоследствии фронтменом «Earth Band».

Долгожданная очередная студийная работа «Земного Оркестра» появилась только в 1996-м, а двумя годами позже вышел концертник «Mann Alive». Конец 90-х и начало следующего тысячелетия Мэнн и компания потратили в основном на гастрольную деятельность. Затянувшаяся студийная пауза компенсировалась выпуском интересной пластинки «2006», составленной из элементов world music, классики, поп- и арт-рока.

Beginnings 1962–1963

The Mann-Hugg Blues Brothers (as the band were originally called) were formed in London in December 1962 by keyboard player Manfred Mann and drummer/vibes player Mike Hugg. Born out of the British blues boom then sweeping London’s clubs (which also spawned such luminaries as the Rolling Stones and the Yardbirds), the band was completed by Mike Vickers on lead guitar, Dave Richmond on bass, and Paul Jones fronting as lead vocalist and harmonica player; by this point, they had changed their name into Manfred Mann & The Manfreds. Gigging constantly throughout late 1962 and early 1963, the band soon attracted attention for their distinctive sound propelled by Mann’s keyboards, Jones’ soulful vocals and an occasional horn section. The group signed to HMV Records in March 1963 after a change of name to Manfred Mann (at the suggestion of their label’s producer), and debuted in July of that year with the jazzy instrumental single «Why Should We Not?», which failed to chart, as did the follow up (with vocals this time), «Cock-A-Hoop»

Early success 1964–1965

Groovin’ with Manfred Mann EP (1964)

This image is a candidate for speedy deletion. It will be deleted after seven days after being nominated.

In 1964 the group was asked to provide a new theme tune for the ITV pop music TV series Ready Steady Go!. They responded with the energetic «5-4-3-2-1» which, with the help of weekly TV exposure, rose to No.5 in the UK charts. It was shortly after «5-4-3-2-1» was recorded that Richmond left the band,[1] being replaced by Tom McGuinness - the first of many line-up changes. After a further self-penned hit («Hubble Bubble (Toil And Trouble)») the band struck gold with «Do Wah Diddy Diddy», a cover of a minor hit earlier that year by the Exciters. The track, which showcased Jones’ powerful singing, reached the top of both the UK and US charts (The Exciters version had only charted #78 in the US).

During 1965 the group continued to have hits with both self-penned and cover material, their sound increasingly moving away from the blues-based music of their early years to a highly successful pop-soul hybrid. Notably the group began to have success with interpretations of Bob Dylan songs, including «With God on Our Side» as a track on a best-selling EP. They also reached No.2 in the UK with the controversial «If You Gotta Go, Go Now», which was banned or edited by a number of TV and radio stations. Prior to this latter release, Paul Jones announced his intention to quit the band for a solo career once a replacement could be found.

The Mike d’Abo years 1966–1969

Jones stayed with the band for one more year, during which time Mike Vickers was replaced by Jack Bruce of John Mayall’s Bluesbreakers (long enough to play bass on the band’s second UK No.1 single «Pretty Flamingo»). Jones was eventually replaced by Mike d’Abo - among those on the shortlist was Rod Stewart - and this was one of the few occasions when a band has successfully swapped lead singers and remained at the top. Jack Bruce left to form Cream and was replaced by Klaus Voorman (a longtime Beatles associate), with McGuinness moving to guitar. To complete the changes, the group switched labels to Fontana Records.

With d’Abo as vocalist, the group pursued a softer acoustic pop sound, with a tinge of Dylanesque social comment and surrealism in the lyrics. Their first Fontana Records single was in fact a Dylan cover, «Just Like A Woman», and the group went on to score their biggest hit for two years with a cover of his «Mighty Quinn».

Frustrated with the limitations and image of being seen purely as a hit singles band (their last two albums failed to chart), the group split in 1969.

1970s and on—Manfred Mann’s Earth Band

Mann went on to write advertising jingles after the group’s demise, but still continued to work in the group format. Initially he formed Manfred Mann Chapter Three (with Mike Hugg), an experimental jazz rock band, described by Mann as an over reaction to the hit factory of the Manfred Mann group.[2] This was, however, short lived and by 1971 they had disbanded and Mann had formed a new group, Manfred Mann’s Earth Band.
For further details, see Manfred Mann’s Earth Band.

5-4-3-2-1 The Manfreds (1998)

1990s and on—The Manfreds

In the 1990s, most of the original 1960s line-up reformed as The Manfreds, minus Manfred Mann himself (hence the name), playing most of the old 1960s hits and a few jazz instrumentals, sometimes with both Paul Jones and Mike d’Abo fronting the line-up.

At the same time Jones and Tom McGuinness (McGuinness formed McGuinness Flint in 1970, but they disbanded in 1975) have been mainstays of The Blues Band (which they helped form in 1978).

Personnel

The current lineup of The Manfreds is highlighted in bold.
Mike Hugg - drums, vibes, keyboards - (Manfred Mann 1962—1969 - founding member) (The Manfreds 1991—present)
Mike d’Abo - vocals, keyboards - (Manfred Mann 1966—1969) (The Manfreds 1991—present)
Paul Jones - vocals, harmonica - (Manfred Mann 1962—1966 - founding member) (The Manfreds 1991—present)
Tom McGuinness - guitar, bass - (Manfred Mann 1964—1969) (The Manfreds 1991—present)
Rob Townsend - drums, percussion - (The Manfreds 1991—present)
Marcus Cliffe - bass - (The Manfreds 1999—present)
Manfred Mann - keyboards - - (Manfred Mann 1962—1969 - founding member)
Mike Vickers - guitar, alto sax, flute - (Manfred Mann 1962—1965 - founding member)
Dave Richmond - bass - (Manfred Mann 1962—1964 - founding member)
Jack Bruce - bass - (Manfred Mann 1965—1966)
Klaus Voorman - bass - (Manfred Mann 1966—1969)
Benny Gallagher - bass - (The Manfreds 1991—1999)




Источник: lastfm.ru


  Редактировать биографию  
Последнее изменение: barracuda
27.11.2008



 
Manfred Mann
Год основанияДобавить
СтранаДобавить
ЖанрыДобавить
СтилиДобавить
Посетителей на сайте 249